woensdag 17 juni 2009

Moodle Moot San Francisco 15 juni 2009

Moodle Moot San Francisco 2009

Een kort verslag van mijn persoonlijke ervaringen van de internationale Moodle Moot in San Francisco, wat mij aller eerst opvalt is dat het erg weinig gaat over Moodle, maar dat het wel ontzettend interessant is. Op maandag 15 juni ben ik aangekomen in San Francisco. Ik heb dinsdag dus nog een dag gehad om de fantastische stad San Francisco te bekijken. Zeker een keer de moeite waard. Vooral de Golden Gate Bridge was zeer indruk wekkend, hij is echt heel groot. Ook de excursie door de stad met een oldtimer tram was onvergetelijk. Een excursie naar Alcatres heb ik maar laten gaan, de wachttijden daar voor waren immens lang.

Op woensdag 17 juni is de conferentie begonnen, naar een goed ontbijt in het luxueuze Hyatt Regency in hartje San Francisco begon de eerste sessie. Ik had mij opgegeven voor de sessie “learn how to use Google Apps”. Een erg interessante sessie, vooral hoe geavanceerd Google docs is. De volgende film moet je even gezien hebben:



Het is indrukwekkend te zien hoeveel mogelijkheden Google docs heeft:

  • Mappen

  • Formulieren

  • Spreadsheets

  • Documenten

Verder is de kracht van Google docs het gemak waarmee je alles kunt realiseren. Verder ging de sessie over Google sites, een applicatie waarmee je gemakkelijk websites kunt bouwen, zonder kennis van HTML of CSS. Voordeel van Google sites is dat hiervoor zeer veel plugins beschikbaar zijn.

Daarnaast nog even gesproken over Google wave, daarvoor verijs ik jullie graag naar: http://mashable.com.

De kracht van alle Google applicaties ligt hem in het feit dat ze afzonderlijk maat ook samen goed te integreren zijn.


Nadat we genoten hadden van een voortreffelijke lunch, was het middag gedeelte al weer aangebroken.

Voor mij stond “ Socoal Netwerking Top twelve tools you can use in class tomorrow” .

Deze middag was zowaar nog interessanter dan de morgen, ik was ik zoveel nieuwe ideeën opgedaan, heb nieuwe tools ontdekt die het web 2.0 leven nog gemakkelijk kunnen maken. Alle applicaties en informatie vindt je op http://socialnetworkinginclass.ning.com.

Twee tools die je zeker moet gaan bekijken zijn:

  • Diigi vergelijkbaar met Delicious, maar mijns inzien nog geavanceerder omdat je hier de mogelijkheid hebt teksten on het web te arceren, te delen in een groep etc.

  • Academia.edu, is een Social Network, geënt op het delen en beheren van documentatie.

De middag sessie werd afgesloten met een actief gedeelte, we werden in groepen verdeelt en ieder groep had de opdracht binnen 45 minuten een presentatie te verzorgen met als doel de 12 Social Netwrorking tools te betrekken. Erg leuk en interessant hoe je in zo'n korte tijd toch zo'n groot resultaat kunt bereiken.


De Middag werd afgesloten door een toespraak door Richard Katz, schrijver van o.a. The Tower and The Cloud uitgegeven. In het boek wordt stilgestaan bij belangrijke trends in de

informatietechnologie en de gevolgen die het kan hebben voor het hoger onderwijs. Een erg interessant verhaal. Een lange maar zeer waarde volle dag loopt ten einde, het is nu 21:09, ga wat drinken in de bar.



2 opmerkingen:

  1. Er is ook een Nederlandstalige uitleg over Googledocs.
    Zie: http://www.walhak.com/professionalisering/googledocs/index.html

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Leuk om op deze manier de conferentie ook een beetje te volgen. Ik heb je Ning-tip al doorgetwitterd!

    BeantwoordenVerwijderen